Onderzoeksinstelling TNO gaat samen met met universiteiten en bedrijfsleven nieuwe ramen ontwikkelen die het energieverbruik van gebouwen drastisch moet reduceren. In een gezamenlijk project genaamd EnEf (Energie Efficiëntie) wordt onderzocht hoe de gewenste energiebesparing kan worden bereikt.

Coatings op raam

Bij glas is er altijd het spanningsveld tussen transparantie en warmtereductie. Deze verhouding moet optimaal liggen zodat toch voldoende zichtbaar licht binnen treedt terwijl de warmte wordt buitengehouden. Dit kan worden bereikt door het aanbrengen van een coating. Binnen EnEf worden slimme nanogestructureerde coatings ontwikkeld voor gebruik op ramen. Deze coatings herkennen of het zomer of winter is, en bepalen zo zelfstandig of het verstandig is om warmte door te laten of tegen te houden.

Lees ook: vijf valkuilen bij de aanschaf van kozijnen

Koelen kost veel energie

Het consortium, opererend onder het Interreg project, richt zich op ramen met een goede reden. De gebouwde omgeving verbruikt meer dan 40% in het totale energieverbruik binnen Europa. Vooral het verwarmen en koelen van woningen en kantoren kost veel energie. Door toepassing van de slimme nano-coatings hoopt het onderzoeksteam bij te dragen aan de besparing hiervan. Zonder dat de gebruiker iets merkt van de technologie gaat de coating in het raam ‘s zomers meer warmte tegenhouden dan in de winter.

Het onderzoeksteam heeft inmiddels 14 materialen geïdentificeerd die in coatings op ramen de functionaliteit hebben die kan leiden tot de gewenste energiebesparing. Deze zijn inmiddels allen op laboschaal getest. Uit deze testresultaten is geclassificeerd in welk toepassingsgebied elk materiaal het best tot hun recht zouden komen:

  • Zonnecellen – Meer energie opwekken door vermindering van opwarming van de zonnecel;
  • Zonne collectoren – Voorkoming van oververhitting van de zonnecollector / zonneboiler;
  • Gebouwde omgeving (ramen) – Minder warmte binnen laten waardoor airco minder nodig is;
  • Land- en tuinbouw (glas en folie) – Warmtereflectie bij hoge temperatuur. Ramen langer dicht en CO2 blijft binnen;
  • Automobiel ([dak]ramen) – Warmtereflectie bij hoge temperatuur waardoor airco minder nodig is.

Binnen het project werkt TNO samen met de universiteit Hasselt, de Zuyd hogeschool, de Fontys hogeschool en het bedrijf Kriya Materials. De komende 18 maanden van het project zullen 3 materialen worden geselecteerd. Van elk zal een demonstratieraam worden gemaakt die onder realistische omstandigheden zal worden beproefd op functionaliteit en langere termijn stabiliteit.