Hoe maak je van een pop-up store een succes?
Leegstand is in winkelstraten een steeds groter wordend probleem. Naar verwachting zal over 5 jaar zo’n 30% van de winkels in Nederland leeg staan. Vooral gemeenten met minder dan 100.000 inwoners hebben hier last van. Om de leegte te vullen verschijnen steeds vaker pop-up stores. Een tijdelijke winkel. Maar wanneer wordt zo’n winkel nu een succes? Anja Overdiek van de Haagse Hogeschool zocht het uit.
pop-up store is aanwinst
De leegstand van winkelruimtes biedt kansen voor startende innovatieve ondernemers. Pop-up stores brengen weer leven in de winkelstraat. Ze vergroten het gevoel van veiligheid en zijn tevens belangrijk voor de overige winkels in de straat. Overdiek van het lectoraat Innovation Networks onderzocht daarom samen met het Haags Retailpunt, INretail en 8 creatieve ondernemers de succesfactoren van pop-up stores.
Type ondernemer
Uit het onderzoek “Van pop-up store naar local hero” kwam onder meer naar voren dat de persoonlijkheid van de ondernemer iets zegt over het verdienmodel dat de grootste kans van slagen heeft. De onderzoeksgroep heeft daarom een persoonlijkheidstest ontwikkeld. Hiermee kan de startende ondernemer zien welk businessmodel het beste bij hem of haar past.
van pop-up store vaste winkel
Twee van de acht deelnemende ondernemers zijn tijdens de onderzoeksperiode flink ontwikkeld. Overdiek “ik ben trots op de twee pop-ups die het hebben gered en waarvan Heet Strijken aan het doorgroeien is naar een vaste winkel. Dat zijn de local heroes die een eigen gezicht geven aan een stad.”
Van Pop-up store naar echte winkel:
Toevoeging pop-up winkels
De aanvulling van online naar ‘echte’ winkels zorgt ervoor dat pop-up winkels vaker worden ingezet om ook fysiek aanwezig te zijn. Op kleine schaal kan dan snel worden onderzocht of producten aanslaan. Het geeft ook voor de bezoekers voordelen. Volgens Overdiek hebben pop-up stores ook een sociale functie: “Zeker in kleinere steden gaan mensen ook naar winkels om contact te maken met gelijkgestemden, met mensen die dezelfde smaak en interesses hebben. Daarmee hebben winkels een belangrijke sociale functie in een stad”.
Lees ook: Belastingkantoor Nijmegen zorgt voor woonruimtes
Grote merken maken gebruik van pop-up stores als marketing instrument. Zoals Amazon of Nike met originele concepten komen die tijdelijk zorgen voor rumour around the brand.
Onderzoeksresultaten
Op 12 juli deelt het lectoraat Innovation Networks de resulaten van het onderzoek naar de succesfactoren van een pop-up store. De presentatie zal plaatsvinden in ‘The Lighthouse‘ een centrum voor debat, cultuur en innovatie van De Haagse Hogeschool.